26.10.06

שכר הלימוד באוניברסיטה: הגיע הזמן לשלם בעד מה שמקבלים

כמו שעון מכוון היטב, גם בערב שנת הלימודים הנוכחית נשמעה מקהלת הקולות הקוראת להורדה מיידית של שכר הלימוד באוניברסיטאות. כמקובל, הקריאות מלוות בסיפורים אישיים על אנשים שלא פנו ללימודים בגלל גובה שכר הלימוד; סטודנטים, שמבלים את ימיהם בעבודות מזדמנות שונות; וניתוחים מקיפים בדבר "חוסר הצדק" שבהטלת תשלום שכר הלימוד על ציבור הסטודנטים החלש ו"חוסר היעילות" הנובעת מהיעדר סבסוד נוסף לתלמידים.

גם הפעם לא השתכנעתי.

טיעון הצדק החלוקתי התומך ביתר סבסוד לסטודנטים הוא סטטי מעיקרו, ומתמקד במצבם הנוכחי של הטוענים ליתר סבסוד. ציבור הסטודנטים אומנם נמצא ברמות הכנסה נמוכות יחסית, וכתוצאה מכך מצבו הכלכלי איננו משופר. יחד עם זאת, בטווח הארוך, כאשר משווים את ציבור הסטודנטים ליתר הציבור, הכנסתו של ציבור זה גבוה בהרבה. גברים שכירים ילידי ישראל בגיל ‎25-54 חסרי השכלה אקדמית השתכרו ב-‎1975 בשיעור ‎78% משכרם של בעלי ההשכלה האקדמית. הפערים ביניהם גדלו עם השנים: ב-‎1982 השתכרו חסרי ההשכלה האקדמית רק ‎65% משכר האקדמאים; ב- ‎1992 הם השתכרו רק ‎57%, וב-‎1995 ירד השיעור ל-54% (הנתונים מתוך דו"ח ביניים של ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא הפערים החברתיים בישראל).

יוצא אפוא שהדרישה להורדת שכר הלימוד ותמיכה בציבור הסטודנטים היא תביעה רגרסיבית לסבסוד מבוססי העתיד על חשבון נזקקי ההווה. בטיעוני היעילות, התומכים בהעמקת סבסוד ההשכלה הגבוה, אין ממש גם כן. במקום לחזור על שורת הטענות הרגילות בעניין זה, ברצוני לשרטט טיעון קצר מזווית הראיה של מרצה באוניברסיטה. אופן צריכת ההשכלה על ידי הסטודנטים הישראלים דומה לאופן בו צרכן צורך מוצר מסובסד – זלזול בערכו האמיתי של המוצר. חלק ניכר מן הסטודנטים בארץ לא מגיעים כלל לשיעורים, כשהם מגיעים לשיעורים הם אינם מוכנים, וכשהם מגיעים מוכנים הם לא מעלים על דעתם להשתתף בפעילות שהיא מעבר לדרישות המינימליות. זה הרי טבעי – למה להתייחס בכובד ראש למוצר שהוא כל כך זול?! אם, לעומת זאת, ציבור הסטודנטים היה משלם עבור השכלתו את ערכה האמיתי, הוא היה רוצה למצות כל שקל שכר לימוד שהוא משלם. הוא היה מנצל את אותה תקופה מיוחדת בחיים על מנת לעזוב את מוסד ההשכלה הגבוה, כשברשותו מקסימום כלי עבודה, ולא רק תואר אקדמי. קביעת תג מחיר אמיתי להרצאה באוניברסיטה הייתה גורמת לפחות לחלק מן הסטודנטים להבין כי ההחלטה לוותר על הרצאה למען משמרת נוספת במקום עבודתם או סתם מנוחה על הדשא איננה החלטה נבונה מבחינת האינטרס האישי שלהם.

ברור לי כי העלאת שכר הלימוד באופן משמעותי מעלה את שאלת מימון ההשכלה. בנקודה זו אין לי מחלוקת עם ציבור הסטודנטים. חשוב למצוא את הדרך לממן את השכלתו של כל אדם שהתקבל ללימודים. מימון זה יכול להתבצע על דרך מערך הלוואות, אשר יאפשרו גם לחסרי האמצעים לממן את לימודיהם, ולהחזיר את אותן הלוואות בעזרת שכרם העתידי הגבוה. הלוואות אלה יאפשרו לסטודנטים להקדיש את מלוא זמנם בתקופת לימודיהם לרכישת השכלה.

אם כתוצאה מרפורמה זו גם יהיה לי קצת יותר מקום בבאר בסוף השבוע, כי התלמידים שלי ישבו בבית וילמדו – הרי שיש לצעדים אלה עוד מעלה חשובה.

נכתב על ידי ד"ר דורון טייכמן

:בנוסף

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/778739.html

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/778539.html
http://www.notes.co.il/joseph/24591.asp

19 Comments:

Anonymous אנונימי said:

"אם, לעומת זאת, ציבור הסטודנטים היה משלם עבור השכלתו את ערכה האמיתי, הוא היה רוצה למצות כל שקל שכר לימוד שהוא משלם. הוא היה מנצל את אותה תקופה מיוחדת בחיים על מנת לעזוב את מוסד ההשכלה הגבוה, כשברשותו מקסימום כלי עבודה, ולא רק תואר אקדמי".

אני לא בטוחה אם זה הכסף שישנה את תרבות הלימודים בארץ, אבל אולי כדאי לנסות את זה.
למשל, להקים מוסדות להשכלה גבוהה שיעלו הרבה כסף, נניח, פי שלושה משכר לימוד אוניברסיטאי, ולראות אם הסטודנטים שם מנצלים את אותה תקופה מיוחדת בחיים כדי לרכוש מקסימום כלי עבודה ולא רק תואר אקדמאי. אפשר לקרוא לזה "מכללות" ולראות איך זה עובד שם.
היות ולא נראה לי שהמצב שם מאד שונה (אם בכלל), גם אני יכולה להגיד "לא השתכנעתי"...

וברצינות, דווקא לעניין הפערים החברתיים, מעניין לקרוא את דעתו של אודי לבל
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/496/329.html
שטוען שיש לשנות את שיטת הסבסוד המוסדית הנוכחית שמעדיפה את האוכלוסיות החזקות, ולעבור לשיטת סבסוד אישית.

26/10/06 17:25  
Anonymous אנונימי said:

אתייחס לשתי נקודות שעלו כאן.
ראשית, בנוגע לטענה ששכ"ל הינו כביכול תשלום העברה לעשירים. אין ספור מחקרים כלכליים (ביניהם אלו שצוטטו ע"י ד"ר טייכמן) מראים כי הדרך הטובה ביותר להגדיל את יכולת ההשתכרות העתידית של אדם הינה השכלה. לכן, אם אנו רוצים לפתור את בעיית העוני, ברור שצריך לתמרץ כמה שיותר אנשים לרכוש השכלה גבוהה. הדרך לעשות זאת היא להוריד את שכר הלימוד, לא להעלותו. גם היום ניתן לקבל הלוואות בתנאים לא רעים על מנת לממן את שכר הלימוד, ובכל זאת אין מספיק סטודנטים מהעשירונים התחתונים. מדוע שיותר סטודנטים עניים ילמדו אם שכ"ל יעלה? לכן, אפילו אם נניח כי כיום גם סטודנטים עשירים נהנים משכ"ל נמוך, כדי לפתור את בעיית העוני בטווח הרחוק יש לעזור ליותר סטודנטים עניים ללמוד.
שנית, לעניין ההשקעה המינימלית של הסטודנט הישראלי בלימודים - ישנם אכן סטודנטים אשר לא מגיעים לשיעורים מוכנים וכו'. אולם, לדעתי, הסיבה אינה שהם צורכים מוצר מסובסד. הסיבה הינה שהסטודנט הישראלי הממוצע מממן את עצמו (לפחות בצורה חלקית) ועושה מילואים. אדם שנדרש לעבוד בחצי משרה ולעשות מילואים לא יכול תמיד להגיע מוכן לשיעורים. זה עניין של סדר עדיפויות - הוא מתעדף את תשלום שכ"ד ע"פ קריאת פס"ד נוסף. לכן, לדעתי, עלייה בשכר הלימוד רק תחמיר את הבעיה הזו.

26/10/06 19:00  
Anonymous אנונימי said:

רועי -
לגבי תשלום ההעברה לעשירים, לבל מתייחס לזה ומציע לשנות את השיטה - לא תשלום לפי מוסד (כלומר - לימודים אוניברסיטאים ממומנים, לימודי מכללה לא) אלא תשלום לפי צורך.

ולגבי טענת ה"מילואים שכר דירה", נראה לי שהסיבה לחוסר הקריאה היא משמעותית יותר. הרי לפחות מחצית הסטודנטים לא עושים מילואים (בהנחה שבלימודי המשפטים היחס נשים/גברים הוא בערך דומה, שערבים לא עושים מילואים ושלא לכולם קוראים כל שנה), ולא כולם עובדים. נראה לי שמדובר ב"תרבות לימודים" בעייתית, שקשורה *גם* בנסיבות חיצוניות, אבל בהחלט לא רק.

26/10/06 21:19  
Anonymous אנונימי said:

גלית ורועי,

אכן הערות מעניינות, אבל:

גלית - האם את בטוחה שלהשוואה בין תרבות הלימודים באוניברסיטה העברית ובמוסדות כדוגמאת המרכז הבינתחומי ומכללת שערי משפט יש ערך סטטיסטי? האם לא סביר שהיחס ללימודים שם משקף את רמת התלמידים? השאלה הסטטיסטית המעניינת היא כיצד היו מתנהגים התלמידים שלנו לו הם היו נדרשים לשלם שכר לימוד ראלי.

רועי - אין חולק שלחינוך יש תפקיד חשוב בסגירת הפערים החברתיים. הנקודה היא שבמסגרת המשאבים המוגבלים של המדינה עדיף לעשות זאת על ידי השקעה בשנות החינוך הראשונות (אשר גם מניבות תשואה גבוה יותר). שכר לימוד מסובסד באוניברסיטה לא ממש יעזור לסגור את הפערים האדירים שנפתחים בין ילדי רמת אביב וילדי רהט. הוא דווקא יעמיק אותו, ויאפשר לילדי רמת אביב ללמוד משפטים בזול.

28/10/06 19:35  
Anonymous אנונימי said:

העלאת שכה"ל לסטודנטים הוא צעד נבון שמוכיח את עצמו בכמה מקומות בעולם ביניהם ארה"ב, אך אני חושבת שלהסתכל על כל הנושא מנקודת ראות כלכלית בלבד הינה ראיה צרה שאינה לוקחת בחשבון את כל השיקולים הנוגעים לעניין. ראשית, סטודנטים הם לרוב אוכלוסיה ששירתה בצבא ומתוקף כך תרמה 3 שנים מחייהם לשירות המדינה ואף סיכון חייהם. לכן, לדעתי סבסוד הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה הינו תגמול הולם. אם נסתכל בראיה כלכלית במידה ויעלו את שכה"ל, למה שאנשים ירצו לשרת בצבא, עבור משכורת זעומה כאשר יש להם עוד שנים רבות לפניהם שיצטרכו להעביר בעבודה קשה על מנת להחזיר הלוואה?! במידה והמדינה רוצה להעלות את שכה"ל שתעלה בהתאם את המשכורת לחיילים או לחלופין תעלה את שכה"ל אך תיתן הנחה של כ-50% למי ששירת בצבא.
שנית, כל ההנחה של העלאת שכה"ל מבוססת על כך שאנשים שלמדו באונברסיטה ורכשו השכלה גבוהה הם גם אותם אנשים שלאחר מכן משגשגים בשוק ויוכלו להחזיר את ההלוואה. אך על לנו לשכוח שלא כולם סטודנטים למשפטים, כלכלה, מנהל עסקים... וישנם המון תחומים במדעי החברה שכנראה גם בסיום לימודיהם לא ירוויחו שכר הגון. במקרה המתואר ירד הביקוש ללימוד תארים אלו, במקום לעודדו.
לסיכום, אני חושבת שיש שני צדדים למתרס ולא משנה באיזו דרך נבחר לא נצליח להגיע לשוויון מלא. כעת מה שנותר הוא לבחון איזו דרך מהווה את הרע במיעוטו.

28/10/06 20:21  
Anonymous אנונימי said:

כשאת אומרת "סטודנטים הם לרוב אוכלוסיה ששירתה בצבא ומתוקף כך תרמה 3 שנים מחייהם לשירות המדינה ואף סיכון חייהם", התכוונת בעצם לומר "סטודנטים גברים יהודים הם לרוב...", נכון?
כי יש גם סטודנטים ערבים, וסטודנטיות דתיות, וסטודנטיות חילוניות שרק שירתו שנתיים והסתכנו בחתך נייר, וסטודנטים חילונים ששירתו שלוש שנים אבל גם פיקדו רק על עט. להם לא מגיע ללמוד?

כשאת משתחררת מהצבא את מקבלת פקדון ומענק בכפוף לזמן ששירתת ולרמת הסיכון (כלומר, לוחמים מקבלים יותר מג'ובניקים על כל חודש, ומן הסתם שמי שמשרת יותר מקבל יותר בחישוב הכללי), כסף שיכול לשמש אותך ללימודים גבוהים מסובסדים ולכסות חלקים נרחבים מהם.

28/10/06 23:37  
Anonymous אנונימי said:

"אם, לעומת זאת, ציבור הסטודנטים היה משלם עבור השכלתו את ערכה האמיתי, הוא היה רוצה למצות כל שקל שכר לימוד שהוא משלם. אם, לעומת זאת, ציבור הסטודנטים היה משלם עבור השכלתו את ערכה האמיתי, הוא היה רוצה למצות כל שקל שכר לימוד שהוא משלם."

סיור קצר בעיירות קולג' מעבר לביצה, מקומות בהם ניתן לשלם צפונה מ-20,000 דולר לשנה, אכן ממחיש טענה זו. סטודנטים חרוצים רבים (שיודעים שבתואר הראשון יותר משנה איפה למדת ממה למדת) דואגים לחתור ליתר שוויון הזדמנויות ע"י כך שבנדיבותם הם מוכנים להשמיד תאי מוח עודפים. דרך פופולרית לעשות זאת היא beer pong, משחק המשלב פינג-פונג ובירה. קבוצות מתחרות בקליעה של כדורי פינג-פונג לכוסות בירה מעבר לאורכו של השולחן. קליעה של שחקן אחד גוררת את ריקון הכוס ע"י מתחרהו, דבר הפוגם בכושר המשחק שלו וחוזר חלילה. כך גם נפתרת בעיית הצפיפות בבאר בסוף השבוע. סטודנטים יודעים שכל הדרוש לך לסוף שבוע מהנה הוא כדור פינג-פונג ו-36 פחיות בירה.

הצורך במימון אוניברסיטאות הוא חשוב בעיקר לצרכי מחקר ואין להתעלם ממנו. אז איך עושים זאת בצורה שמאפשרת נגישות גבוהה לחינוך מחד ולא מפילה את כל הנטל על המדינה ועל ציבורים שאינם נהנים משירותי האוניברסיטה מאידך?
הצעה מעניינת היא "מס בוגרים" (Graduate Tax). הצעה זו כוללת שכר לימוד נמוך יחסית תוך התחייבות של הסטודנט לכך שמרגע שיגיע למדרגת שכר מסוימת יידרש לשלם 'מס חינוך גבוה' מסוים בהתאם להכנסתו. לאחר התואר, כאשר הסטודנט מתחיל להרוויח את אותן משכורות שלפי הסטטיסטיקה הן גבוהות יותר, הוא יידרש להחזיר אחוז מסוים מהמשכורת שלו. פתרון כזה עדיף על הלוואות משום שהוא אינו מרתיע סטודנטים עניים שמפחדים מהלוואות או כאלו שבוחרים תחומי לימוד בהם ההכנסה אינה גבוהה (האמינו לי שאם דברים היו אחרת הייתם מוצאים אותי בחוג לאשורולוגיה ).


אני יודע שתתעצבנו כי זו עדיין התערבות ממשלתית וכמו כל בירוקרטיה יהיו בה פרצות התחכמויות וגרעונות.... רק ניסיתי...

29/10/06 16:57  
Anonymous אנונימי said:

ד"ר טייכמן,

דבריך אודות שכר הלימוד (וגם אודות סטודנטים שתופסים את מקומך בפאב) מקוממים תחילה, אך עם שוך האמוציות ניתן להבין ולהסכים עמם (לפחות לגבי החלק של שכר הלימוד). קפיטליזם כבר אינה מילה גיסה וראיה כלכלית של העולם היא מקובלת. חברי נגעו בחסרונות החברתיים של הצעתך. ברצוני להעלות זווית נוספת.
הודיתי אם כן כי אתה במידה רבה צודק, ואולי ראוי להחיל על מערכת ההשכלה הגבוהה את כללי המשחק של השוק החופשי. אולי גם אצלנו ראוי שנקבל תמורה התואמת את התשלום, ללא סבסוד. כמו צרכן אינטליגנטי, הייתי מסתובב בין המוסדות השונים, מחפש את המוסד בו התנאים הפיזיים הם הנוחים ביותר, המרצים הם המבוקשים ביותר, היחס נוח ומיטיב. בעולם בו הלימודים באוניברסיטה העברית היו מאלצים אותי להיפרד מעשרות אלפי שקלים, ייתכן והייתי מוצא עצמי במרכז הבינתחומי בהרצליה. השמועות מספרות שכבוד הנשיא ברק, וחביב הקהל חשין, שניהם מצטרפים לאמנון רובינשטיין בסגל. מספרים שהדשא שם ירוק יותר, שכולם יפים ויפות, שהמערכת מקלה ונוחה. אפשר לשלב עם מנהל עסקים כבר מהשנה הראשונה ללא צורך בציונים מדהימים. מקבלים הביתה בחינם מקראות וספרי עזר. אולי גם מגרילים מכונית בין מצטייני הדיקן. על כף המאזניים לטובת הפקולטה למשפטים באוניברסיטה היו נותרים המוניטין שלה, והמזכירות המעולה. לגבי המוניטין, בעזרת מספיק מזל וכסף ניתן ליצור ולבסס מותג חדש וחזק, תסתכל על נעלי קרוקס כדוגמה. המרכז הבינתחומי כבר מזנב באונ' בדירוגים המבוססים על אחוז העוברים את מבחני הלשכה (הגיעו בהפרש זעום אחרי תל-אביב והעברית), ומעניק מלגות מכובדות שמביאות אליו גם מצטיינים שיכלו להתקבל לאוניברסיטאות.
כיום נהנית הפקולטה מיתרון הממלכתיות, כמו גם מהפרשי המחירים המשמעותיים. הטובים ביותר עדיין מגיעים לכאן. בשוק חופשי שבו מחירי המוצר שלה יעלו, עלולה האוניברסיטה לאבדן מערכה לטובת מוסדות זולים יותר, או מפתים יותר. במקרה כזה ייתכן ויהיה כדאי לך למכור את המניות שלך בפקולטה ולהתחיל לקנות אופציות PUT. הרי בשוק חופשי כמו בג'ונגל, רק החזק (ולא בהכרח הטוב) שורד.

30/10/06 00:24  
Anonymous אנונימי said:

ארנסטו,

אתה אכן צודק. אין ספק שהפקולטה שלנו נהנית מן הסבסוד של התלמידים שלה, ומצליחה בזכות זאת למשוך תלמידים יותר טובים. כתמיד, מה שמעניין אותי זו יעילות כללית, ולא האינטרס הצר שלי.

1/11/06 12:03  
Anonymous אנונימי said:

אני מסכימה עם זה שצריכת מוצר מסובסד יוצרת בקרב האנשים זלזול באותו מוצר. דוגמא מובהקת לכך היא כל מוסד לסיוע משפטי. אנשים מגיעים עם התחושה שבגלל הם משתכרים מעט כל העולם חייב להם. לא כך המצב במוסדות האקדמיים.לדעתי ניתן להטיל בספק את סיבסוד הלימודים, שכן סטודנטים לא מקבלים את ההשכלה בחינם, שכר הלימוד השנתי גבוהה בהרבה ממשכרת מומוצעת אותה יכול להרוויח חייל משוחרר, לכך יש להוסיף את עלויות שכר הדירה ואוכל, שכן לא כולם יכולים לגור בזמן הלימודים עם ההורים.אם הלימודים לא מסובסדים, לפחות ברובם, לא ניתן להגיד שהזלזול נובע מהיותם של הלימודים "מוצר מסובסד". אם כבר מדברים על זלזול, לדעתי הוא מתחיל עוד מכיתה א' ושם צריך לתקן ולעשות רפורמות, ובמיוחד להחדיר לילדים את החשיבות שבהכנת שיעורי בית

1/11/06 15:49  
Anonymous אנונימי said:

אני חושב שהכל שטויות! להעלות את שכר הלימוד זה רוע לב לשמו. המניע של אותו רוע לב הוא ברור - בורות. בורות שנובעת מכך שאף אחד מן הכותבים פה לא מגיע מרקע סוציואקונומי קשה, אף אחד מהכותבים כאן אינו ידע מה זה לא לגמור את החודש עם מינוס של 4000 ש"ח כשאתה צריך לפרנס גם את אשתך וגם את ההורים. אז עשו לי טובה - התיאוריות שלכם נפלאות, אבל תשאירו אותן ברמת התיאוריות ואל תגעו לי בשכר הלימוד, הגבוה ממילא.

8/11/06 15:58  
Anonymous אנונימי said:

האם במקביל להעלאת שכר הלימוד אתם מדברים על תגמול הוגן לחיילי מילואים? והאם סטודנטים שעובדים ומשלמים מס הכנסה יקבלו הנחה? כיום המגמה היא לא לעודד סטודנטים לעבוד. אתה חי על חשבון ההורים יש לך הנחה בארנונה אבל אם אתה עובד ויש לך הכנסה אז כנראה שאין צורך בכך. אני לא חושב שזה נכון להסתכל על השכר לימוד האוניברסיטאי בנפרד מכול הסובב אותנו, כל מהלך שהוא לא רב מערכתי נראה כך. ראו לדוגמה את היוזמה המבורכת שנועדה לעודד סטודנטים להתגורר במרכז העיר ע"י מענק של כ 100$ לשכר דירה. בעלי הדירות במרכז העיר אכן מודים על היוזמה אשר בהתאם לכללי ההיצע והביקוש העלו את מחירי הדירות במרכז ירושלים בקרוב ל 100$. אולי אם נעלה את מחיר שכר הלימוד באוניברסיטאות יהיה משתלם לנסוע ללמוד בחו"ל ותהיה לי הצדקה לכך

8/11/06 23:24  
Anonymous אנונימי said:

מתוך ניסיון שלי ושל חברי, אני יכולה להעיד כי דווקא הסטודנטים שצריכים לקרוע את עצמם בלשלב לימודים ועבודה על מנת לממן את שכר הלימוד יודעים להעריך ולנצל כראוי כל אגורה שהם מוציאים...

9/11/06 15:54  
Anonymous אנונימי said:

אפתח בטיעון אמוציונלי שאינו נסמך על מידע אמפירי, אך נדמה לי שערכו אינו פחות מן הטיעונים האמוציונלים (והתקפים)בנוגע לסטודנטים שידם אינה משגת:
כולנו בוודאי מודעים לתופעת בריחת המוחות מישראל - נדמה לי שהתופעה רווחת בעיקר במדעים המדוייקים, בהיי-טק,אבל גם בתחומים "שלנו". מה יוצא? יוצא שאותו "ברחן" מסובסד באופן ניכר ע"י תושבי המדינה הזו, רוכש השכלה ברמה גבוהה, ואח"כ הולך ומגדיל את התוצר של ארה"ב.

בנימה קצת יותר רצינית - אני מסכים באופן עקרוני להעלאת שכר הלימוד מן הטעמים שפורטו, בטח ובטח לציבור תלמידי המשפטים (שוב - לא מחקר אמפירי ושוב - טענה פופוליסטית, אבל קשה היה שלא לשים לב לאחוז הניכר של תלמידי המשפטים שעמד בתור לקנות מדבקה לרכב בשבוע הראשון של הלימודים...).אבל, נדמה לי שהסטטיסטיקות שצוטטו קצת כלליות מדי - האם מישהו בחן את התשואה להשכלה של תלמידי אשורולוגיה? מוסיקולוגיה? מחשבת ישראל וכו'? גם אם זו גבוהה יותר מאלו שלא למדו, קשה לי להאמין שהיא דומה לתשואה של סטודנטים אחרים. לדעתי, יש חשיבות גדולה להמשך קיומו של גוף ידע ומחקר, גם בתחומים ה"לא פרקטיים" האלה. במציאות בה יועלה שכר הלימוד באופן שווה לכולם, התמריץ השלילי ללימוד המקצועות האלו עשוי אף להתגבר.לכן, צריך למצוא דרך לתמרץ סטודנטים לבחור במקצועות האלו - ע"י הורדת שכה"ל במקצועות הללו,ע"י חלוקת מלגות מוגברת או בדרכים אחרות.

9/11/06 23:39  
Anonymous אנונימי said:

yonatan,
וכמה סטודנטים למשפטים עמדו בתור במשרדי האגודה כדי להוציא חופשי חודשי?

ואם כבר בוחנים את התשואה, אז למה לא ללכת עד הסוף? שתלמידי משפטים שמתמחים במשפט מסחרי ישלמו יותר ממי שלוקח קורסים במשפט מינהלי וזכויות אדם, ואלו צריכים לשלם יותר (או פחות?) ממי שלומד קורסים של משפט עברי ותורת משפט.

10/11/06 00:35  
Anonymous אנונימי said:

ידידי ורעיי,טיעונייו של ד"ר טייכמן, אכן מקוממים , למעשה הם רסיסי האגו האקדמי של אליטת המרצים
בארץ באצטלה של צדק חלוקתי.
סטודנטים הם סטודנטים בכל מקום והדשא תמיד נוח ומזמין מהשיעור האוטמטי בכיתה
מי שחושב שכשמשלמים 30,000 ש"ח בשנה מעריכים את המוצר ומשקיעים בו,מוזמן לבדוק את אחוזי הנוכחות במכללות ולהפתעתו יגלה שהנוכחות שם דלה בהרבה מהאוניברסיטאות, והסיבה לכך פשוטה רק 33% מכלל הסטודנטים משלמים בעצמם את שכר הלימוד , שני שליש האחרים מקבלים סבסוד מלא מאבא ואמא, ועובדים כל השנה במלצרות ואבטחה בשביל ליסוע בקיץ להודו או ניו זילנד ובשל כך יש לעשות רפורמה בשכר הלימוד
מעתה יקבע שכר לימוד אישי לפי נתוניו האמיתיים של התלמיד ולא לפי הסיפורים שסיפרנו והאישורים המפוברקים שהמצאנו למלגה ההיא.. גם כאן חשוב לעשות ריבזיה כוללת ולאגד את כל קרנות המלגות השונות ולארגן מערכת בדיקה זכאות כוללת לכל המלגות בכדי שלא תיווצר הרמאות השלטת היום בתחום
ואת החיסכון שיגרם כתוצאהמהשלטת שכר הלימוד האישי לפי מצבו האמיתי של הסטודנט להשקיע במחקרים איכותיים שימנעו את בריחת המוחות לחו"ל ולא בתוספת שכר למרצים , מרצה שרוצה לעשות קופה שילך ללמד את הקירות במכללה...ולא יספר לנו סיפורים על צדק חלוקתי

12/11/06 15:15  
Anonymous אנונימי said:

ד"ר טייכמן היקר, ראשית צר לי שלא השתכנעת אך אינני בטוח שהדברים נועדו לשכנע ולרכוש את אהדת הציבור אלא מציגות פעם אחר פעם את מורת רוחם של הסטודנטים ומופנים בראש ובראשונה לעומדים בראש פרמידת ההחלטות בעניין סבסוד שכ"ל.
יתרה מזאת ובהנחה שאילו שוכנעת הדבר היה מועיל לציבור הסטודנטים, מן הראוי היה שבנתוניך בדבר העתיד הכלכלי של הסטודנט הממוצא תביא בחשבון מספר פרמטרים מאוד חשובים-
1. העובדה שלימודים מקנים לסטודנט ממוצע יתרון יחסי בשוק העבודה ובגובה השכר העתידי צריכה להיקרא במקביל לעובדה המאוד פשוטה שסטודנטים יתרמו בעתיד הן לתמ"ג והן יכניסו כמעט פי 2 לקופת המדינה בגילום המס על הכנסתם. (ראה פוסט של מר יוני לוי- "כמה מכוניות יש לסטודנטים?)
2. שנית תופעת מדיניות הרווחה שמשמשת אותך ללא ספק בטיעונך לא רק שנתפסת כטיעון חלש לעניות דעתי אלא צריכה לקבל מענה הולם יותר מאשר קיצוץ בסבסוד שכ"ל של הסטודנטים, שהרי בסופו של דבר השכבות "החלשות" נהנות לא פחות מפירות העמל של הסטודנטים בעתיד, דרך גביית המיסים וחלוקה מחדש של העושר.
3.במקום לשחרר סיסמאות המבוססות על נתונים חלקיים, מומלץ לבחון בצורה עיניינית ומעמיקה את המודלים אליהם משווים את מוסדות האקדמיה בארץ, שהרי שכ"ל נגזר גם מהתמ"ג ומכח הקניה ובהחלט ניתן לומר שגובה שכ"ל באחוזים כפי שהוא נגזר מהתמ"ג ממקם אותנו במקום טוב באמצע
4. לאחר קריאה של הפוסטים המצורפים, צר לי לומר שגם גב'ארלוזורוב וגם מר הבר משתמשים בחלקיקי נתונים סטטיסטים מעוותים ע"מ לבסס את טענתם ולדעתי איתנות כלכלית של סטודנט לא נמדדת ע"פ צפיפות הרכבים במגרש החניה5. הזריזות שמר הבר מוציא את המחשבון ומחשב את ההחזר החודשי של הלוואות סיוע למימון שכ"ל לא משכנעת בעליל, שכן בהנחה שהדבר נותן מענה למעוטי יכולת מציבה את אותם נוטלי הלוואות בנק' פתיחה פחותה מאלו שלא נזקקים להלוואות בעוד שמבחינת תשלומי המיסים והתרומה למערך התעסוקה והתמ"ג הם נותנים את אותה תפוקה, ואני שואל מדוע בתום לימודי האקדמיים אני צריך להחזיר 40,000 ש"ח וזה עוד לפני שיכלול ההוצאות הנלוות???
6.לעניות דעתי אין ספק שהמצב כיום לוקה במידרוג לקוי של סדר עדיפות לאומי, בעוד שמדינות רבות נתברכו במשאבי טבע המכניסים ומגדילים את התמ"ג אנו בצורה חד משמעית נתברכנו בהון אנושי שראוי לראות כל השקעה בו כהשקעה לז"א ולכן הלינק לכתבתו של מארק לנדלר איננו מצביע בהכרח תפיסה מזלזלת של הלימודים בעיני הסטודנטים אלא על מגמה חברתית של סדר עדיפויות לקוי.
7. באשר לקיצוץ שכ"ל והחזרת משאבים לאוניברסיטאות ע"מ לקדם את יכולת המחקר ולהשקיע באמצעים אקדמאיים, דבר אחד-- קיצוץ בפזרנות של המוסדות בהחלט ראוי יותר כצעד ראשוני (ראה כתבה בדבר טיסות פרטיות של עובדי האונ' על חשבון המוסד, וכן חוסר היעילות של מזכירויות בפקולטות שונות--הופיע בפי האתון ובידיעות
8.לפני שהייתי מלין על צפיפות בפאב הייתי מלין על הזילות של המערכת בסטודנטים- דוגמא בולטת זה "כפר הסטודנטים", האונ' בחרה לפתוח את ההחזקה לחברה פרטית מה שהוביל לעלייה בשכ"ד ובכך לשיקול מאוד פשוט של הסטודנטים לשכור דירות בעיר.
ומזה נגזרת משוואה מאוד פשוטה:
הקדשת מחשבה מועטה/רצון להכנסה גבוהה--עליה בתשלום על המעונות--יציאה אל מחוץ למעונות-- עלייה בביקוש הדירות בעיר--עלייה בשכ"ד---פגיעה בסטודנטים
והכי משעשע בכל זה שחלום כפר הסטודנטים התפוגג כי כיום יש איכלוס של פחות מ- 30% ממקומות המגורים שהוקצו
לסיכום,לכן אני יכול לומר בוודאות על סמך הכרות קצת יותר אישית עם ציבור הסטודנטים כי לא פעם הזלזול והעדרות משיעורים שמתפרש על ידכם כזילות של הסטודנטים בלימודים נובעים לא פעם מהעובדה שיש מספר לא מבוטל של סטודנטים שצריך לממן את עצמו ולעשות את הויתור המאכזב (אף אחד לא רוצה לשלם 800 ש"ח על קורס ולהיפגש עם החומר שבועיים לפני הבחינה) בין עוד משמרת לבין נוכחות בשיעור.
יכול להיות שדברי לא משכנעים אבל אם תבחן את הנתונים בצורה עיניינית תוכל להבין שבלית ברירה העדרות מהשיעורים משמעה כסף לשלם חשבונות, או לחילופין לשלם שכ"ד/מעונות
וההתנהלות הנ"ל היא תוצאה ישירה של חלמאות המערכת

18/11/06 14:18  
Anonymous אנונימי said:

אכן רעיון מבריק.

באופן דומה, יש לגבות מס על שירות המילואים (כדי שהחיילים ירגישו צורך למצות את החוייה במקום למתוח עליה ביקורת ולהיכנס לאווירת שביזות). צריך גם לשקול ברצינות את העלאת מחירי המנות הגרועות במסעדות (על-מנת שהסועדים יעריכו את המאמץ שהושקע במרק של אתמול, ולא חלילה ישאירו משהו בצלחת). במקום להתמקד בשיפור הפוליטיקה הישראלית הגיע הזמן לגבות מכל אזרח "מס פוליטיקאים" חדש, כדי שילמד להעריך את יחיאל חזן ורוחמה אברהם.

ולגבי האוניברסיטה: ברור שזה רק אנחנו הסטודנטים. הרי לא יעלה על הדעת, חלילה, שיש מרצים חסרי מושג בהוראה, חומר לימוד ממוחזר, תנאים פיזיים של אמצע המאה הקודמת ומחסור בחנייה. זה רק אנחנו שמדמיינים את זה בגלל האלכוהול הרב שצרכנו בסוף השבוע, על הבר, ליד דוקטור טייכמן.

19/11/06 12:19  
Anonymous אנונימי said:

שלום, אני סטודנטית מהמרכז הבינתחומי הרצליה ומאחר ויש כאן התייחסות מרובה למוסד הייתי מעוניינת להגיב לדברים שנאמרו. ד"ר טייכמן היקר,אני מצטטת מדבריך:
האם את בטוחה שלהשוואה בין תרבות הלימודים באוניברסיטה העברית ובמוסדות כדוגמאת המרכז הבינתחומי ומכללת שערי משפט יש ערך סטטיסטי? האם לא סביר שהיחס ללימודים שם משקף את רמת התלמידים?
אז ראשית אני רוצה לספר לך שהתקבלתי לכל מוסדות ההשכלה הגבוהה אליהם נרשמתי- כל האוניברסיטאות כולל העברית. עם זאת החלטתי להגיע למרכז הבינתחומי נבעה מהרמה האקדמית, המרצים שבאים לא כי הם עושים טובה אלא כי הם רוצים ללמד, היחס האישי והעזרה הניתנת להתברג לאחר הלימודים. מצאתי את הערה שלך מעליבה. אפשר להשוות את הסטודנטים של המרכז לסטודנטים בעברית. שנית, בתור סטודנטית מצטיינת דיקן אני יכולה לבשר לידידי ארנסטו, שלא קיבלתי מכונית אדומה ואף לא שקל אחד עבור הצטיינותי שכן מלגות אצלנו הולכות לחלשים.
הייתי מציעה לבדוק את הדברים ובעיקר את הנתונים היטב לפני שמתבטאים בזלזול וחוסר תבונה...
אפרת

8/5/07 22:53  

הוסף רשומת תגובה

<< Home